Arta comunicării
Ghid de comunicare empatică între adult și copil
Ca și alți specialiști care îi ajută pe tineri să-și rezolve problemele emoționale, știu că adesea tinerii nu își găsesc cuvintele să vorbească deschis despre sentimentele lor cele mai intime, și nici cuvintele pe care adulții le folosesc nu par să confere alinare. Potrivit cercetărilor psihologice, doar aproximativ 10% din comunicarea emoțională este exprimată în cuvinte. Celelalte 90% provin din comportamente ce însoțesc cuvintele: gesturile, contactul vizual, postura, tonul și inflexiunile vocii și așa mai departe.
Cartea “Arta comunicării empatice între adult și copil” a luat ființă ca urmare a unui program de coaching mai amplu în domeniul managementului educațional și cultură organizațională într-o instituție privată de învățământ și este o extensie al unui “Ghid al pedagogului de comunicare empatica” realizat în timpul acestui program.
Prin acest program pedagogii își însușesc abilități pentru a oferi o educație cu iubire: cum să pătrundă în universul copiilor cu mai multă delicatețe și compasiune, să devină conștienți de sentimentele copiilor și să le ocrotească, cum să disciplineze fără să umilească, cum să exprime furia fără să jignească, cum să trateze copiii cu delicatețe și afecțiune.
Când profesia este o vocație, pedagogul promovează prin munca sa: iubire față de copii, dedicație și autoresponsabilitate, încredere în propriile abilități și competențe, dorința de dezvoltare continuă, încredere și respect față de colegi și instituția din care face parte, un cod profesional prin promovarea valorilor.
Iar succesul educației se bazează pe calitatea și adaptarea demersului educațional la nevoile individuale ale fiecărui copil. Ideea centrală este aceea că fiecare copil este unic, iar unicitatea lui reprezintă punctul de plecare în toate deciziile luate cu scopul primordial de a-l ajuta să se dezvolte pe deplin.
Îndrumările din acestă carte ajută adulții să devină mai afectuoși și mai eficienți cu copiii, conștieți de propriile sentimente și mai înțelegători cu sentimentele copiilor. Limbajul emoțiilor poate fi învățat prin intermediul cuvintelor, însă și prin intermediul artei, al povestirilor şi, mai ales, prin intermediul jocurilor.