Categorii
Meditatie

Călătoria înspre Mine

În timp ce unii dintre noi cred în Dumnezeu, în spirit, în conștiința universală sau cum vreți să-i spuneți, alții nu, însă, indiferent de orientarea spirituală sau religioasă, fiecare dintre noi are nevoie să crească, să se dezvolte, să evolueze. Este o realitate biologică și, în egală măsură, una psihologică, iar fiecare ființă de pe planetă merită să știe că înseamnă ceva pe lumea aceasta și că viața ei este importantă. Resursele noastre interioare sunt mult mai bogate decât ne putem imagina. În fiecare secundă a vieții, ne creăm o realitate prin intermediul gândurilor și al conduitei noastre. De aceea este esențial să înțelegem care este prețul pe care îl plătim pentru gândurile negative. Bucuria de a trăi depinde de modul în care filtrăm realitatea și o interpretăm.

Numai o minte bine antrenată este capabilă să perceapă corect realitatea. Puterea ei este nelimitată. Ayurveda, teoria medicinei indiene, suține că mintea are o influență puternică și asupra corpului, iar absența bolii depinde atât de gradul de conștiință pe care îl putem atinge la nivel mental, cât și de echilibrul pe care încercăm să-l stabilim. Dealtfel, dintotdeauna omul a știut că bolile corpului sunt strâns legate de cele ale sufletului. Însă pentru a controla impuslurile, și a ne regăsi echilibrul e nevoie de o întreagă reconstrucție a modului de a gândi. În toate culturile grija față de sine cere o permanentă schimbare de perspectivă.

Să ne ocupăm de noi înșine, să fim prieteni cu propria noastră persoană, să ne controlăm, să ne corectăm și sa redobândim astfel plenitudinea – sunt principalele noastre îndatoriri. Iată trei căi simple pentru îmbunătățirea ecologiei interioare:

  1. Relaxarea sau Cum să vă păstrați rezervele de energie?

Există întotdeauna riscul de a ne polua mintea cu gânduri negative, turbulente, gânduri de îndoială sau frică. Ecologia interioară presupune eliminarea tuturor gândurilor toxice și înlocuirea lor cu atitudini pozitive. Este o muncă personală de desăvârșire a sinelui, pe care putem să o numim și muncă spirituală.

Avem cu toții o oarecare idee despre ce este relaxarea și cum o putem obține. Pentru unii dintre noi, relaxarea presupune sa mergem la un film, să picotim în fața televizorului, să citim o carte, etc. Însă relaxarea nu trebuie confundată cu “timpul la dispoziția noastră” sau cu hobby-urile și recreerea. Când vorbim de relaxare ne referim la o serie de tehnici care urmăresc să elimine și să combată tensiunea pe care o simțim în corp. Tehnicile de meditație, pe de altă parte, au rostul în mod special să calmeze mintea. O minte extenuată și un corp cu o sănătate șubredă merg “mână în mână”. Stresul ne risipește, ne instovește. Nicăieri altundeva omul nu găsește mai multă liniște ca în propriul său suflet, mai ales dacă posedă în forul să interior, noțiuni și tehnici pentru a dobândi o seninătate desăvârșită.

Tehnicile de relaxare pot varia în privința complexității și a timpului necesar practicării lor, de aceea trebuie adaptate pentru fiecare persoană și situație. De pildă, multor oameni ocupați le este dificil, dacă nu chiar imposibil să-și aloce 10-20 min. pentru exersarea si repetarea unor tehnici de relaxare. Iar apoi, s-ar putea sa fie absolut imposibil pentru o persoană extrem de stresată și în criză de timp să se așeze și să se relaxeze. De aceea în aceste situații s-ar putea ca doar cinci minute pe zi, de exersare a unei tehnici de relaxare, să fie un punct de pornire mult mai rezonabil. În afară de aceste constrângeri de timp, natura exercițiilor de relaxare trebuie adaptate ca să corespundă stilului de viață și imaginii de sine a fiecărei persoane.

Am condus sesiuni de relaxare cu un manager care a ținut neapărat să închidă jaluzele, pentru a nu permite colegilor să vadă că se ocupă cu o activitate pe care o considera nepotrivită cu imaginea sa. Alții preferă să-și găsească un spațiu liniștit, de regulă acasă, unde își pot oferi perioade mai lungi pentru exercițiile de relaxare, introspecție sau meditație. Prin urmare, tehnicile de relaxare și meditație trebuie să fie individualizate, croite special pentru timpul pe care îl alocă fiecare în viața lui, în funcție de convingerile, stilul de viață și dorința de a le pune în practică pentru a le testa beneficiile.

Tehnica de Relaxare Heartfulness este concepută pentru a putea fi practicată de către orice persoană, orice stil de viață, inclusiv pentru persoanele active și extrem de ocupate.

2. Reînnoire și autocunoaștere 

Înainte de a practica meditația oamenii nu au nici cea mai vagă idee despre numărul uriaș de gânduri care le trec prin minte într-o singură secundă. Și tocmai aceste gânduri sunt cele care ne complică viața. Meditația ne ajută să înțelegem cum funcționează mintea și să oprim zgomotul uriaș din mintea noastră. Practica meditației sau a controlului mental seamănă cu antrenamentul menit să lucreze un mușchi anume. Numai răbdarea și perseverența pot da rezultate. Când o persoană meditează, se adâncește într-o stare de repaus de două ori mai profundă decât cea a somnului. consumul de oxigen este mai mare, bătăile inimii mai rapide, iar mintea mămâne trează. E nevoie de zece minute pentru a atinge această stare, în comparație cu cele 6 ore necesare pentru a atinge o asemenea profunzime a relaxării prin somn.

Tehnicile de meditație ne pot fi utile, pentru că ne ajută să ne eliberăm mintea de mulțimea de mărunțișuri cu care se umple în viața de zi cu zi și ne-o fac mai alertă, ajutându-ne să ne îmbunătățim performanța în muncă. Prin practicarea meditației și a tehnicilor de relaxare ne putem redobândi energia consumată de-a lungul zilei. Meditația înseamnă capacitatea de a ne controla propria minte – înseamnă dobândirea unor tehnici care să ne ajute să preluăm controlul când ne simțim tuburați, împrăștiați, etc. Este o modalitate prin care ne putem crește gradul de autocunoaștere.

Relaxarea și Meditația Heartfulness sunt tehnici care ne permit să ne reînnoim, să eliminăm impresiile negative acumulate în timpul zilei  și să reintrăm în contact cu ceea ce este esențial – este o hrană pentru psihic.

3. Conectarea cu sinele superior

Meditația Heartfulness ne ajută să intrăm în contact cu propriul nostru spirit. Verbul “a medita” se poate traduce prin “a te lăsa condus spre centru”. Prin meditație dezvoltăm conștientizarea constantă și atentă a ceea ce se întâmplă în lumea noastră interioară. Lucrarea interioară, respectiv „a se cunoaște pe sine”, se concentrează pe înțelegerea interioară a evenimentelor de viață, inclusiv a așteptărilor, motivelor, atitudinilor și a tiparelor obișnuite de gândire. Se naște curiozitatea: „De ce văd o anumită situație în felul ăsta?” sau „De ce simt ceea ce simt?”, „Ce programe rulează în prezent în mintea mea?” Aceste întrebări duc la descoperirea prezumțiilor predominante despre propria persoană, viață și ceilalți oameni.

Accentul se pune pe conștientizarea experienței interioare și pe validarea internă a adevărului – experimentarea adevărului spiritual în momentul prezent. Autoobservarea duce la trezire, ceea ce motivează apoi dorința de a învăța, de a se dezvolta, de a se maturiza și de a evolua. Introspecția conduce la descoperirea și la destrămarea vălurilor care întunecă Sinele. Exista o diferență între a „auzi” un adevăr și a-l descoperi ca o realitate „interioară”. Lumea interioară este cea care conturează lumea exterioară iar asta înseamnă că lumea care ne înconjoară este doar o oglindire a ei.

„Fiecare dintre noi trebuie să se confrunte cu misiunea de a știi în ce anume rezidă caracterul unitar al personalității sale, pentru a-l putea realiza, dar și cu obligația de a porni în căutarea sa.” J. Blofeld, Yoga calea către înțelepciune

 

Categorii
Etica & Estetica

La început de an …

Întotdeauna, la fiecare început de an, luăm hotărâri bune: “Anul acesta voi slăbi, voi fi mai organizată, voi lua decizii mai bune …”. Vrem să o luăm de la capăt, bazându-ne pe noi principii. Hotărâm să eliminăm, să curățăm, să aranjăm. Simțim nevoia să ne purificăm, să prioritizăm, să ne organizăm viața pentru a o face mai bună și mai frumoasă. Așadar, fiecare dintre noi știe ce rol joacă ordinea în traiul cotidian, locul pe care aranjarea îl ocupă în viața noastră.

Generații întregi au spus, au auzit și au repetat această regulă la început de an. Însă rareori se întâlnește la un copil, ca manifestare spontană. Ordinea nu este înnăscută, nici pe departe! Deși pare o activitate banală și ușoară, este o activitate care ne influențează toată viața, e nevoie de multă disciplină personală, autocunoaștere, fermitate, învățare continuă și adaptare. Pe măsură ce apar tehnologii noi, iar cele vechi dispar, suntem nevoiți să găsim moduri noi de ne organiza, re-organiza, trebuie să creăm, să imaginăm, să gândim.

Să aranjezi și să ordonezi lucrurile în viață înseamnă să descoperi o nouă calitate a vieții și mai mult spațiu în toate domeniile existenței. Iată în continuare 6 dintre aceste domenii:

  1. Cunoaștere de sine: Când vrei să-ți aranjezi lucrurile, prima etapă este să te gândești cum le clasezi, cum le alegi și cum triezi. Asta îți limpezește mintea, te ajută să găsești idei noi și te obligă să-ți reevaluezi obiceiurile (atât pe cele bune, cât și pe cele neproductive) gesturile, nevoile, dorințele. Astfel, înveți să te accepți așa cum ești, să faci diferența între nevoi și dorințe, iar uneori, să devi conștient de pasiunile pe care încă le ascunzi în tine.Să faci ordine înseamnă să te îngrijești de ce te face să te simți bine, dar și să îți atingi obiectivele punând în practică propriile valori etice.

“Să te cunoști pe tine însuți înseamnă să-ți cunoști trupul, mintea și sufletul” – BSK IYENGAR, un maestru yoga

  1. Self-management: Ordinea te stimulează nu doar să aranjezi în jurul tău, ci mai ales, să îți definești unele obiceiuri sau să le conștientizezi mai bine. Să faci ordine nu înseamnă doar să-ți aduni lucrurile, ci și să-ți organizezi altfel viața cotidiană: să cântărești mai bine ce alegeri ai făcut până în momentul respective, să-ți revezi prioritățile, adică să stabilești din nou ce este esențial pentru tine, important, apoi ce este secundar și, în final, ce este de prisos. Fie că vorbim despre viața materială, de planul mental sau cel spiritual, trebuie să știm ce ne face fericiți și împliniți, ce ne ajută să progresăm, ce stă în puterea noastră de a schimba în bine.

“Nu-ți irosi energia! Pune-o în valoare!” – Wilhelm Oswald

  1. Time management: Ordinea îți simplifică viața zinică, să aranjezi înseamnă să căștigi timp pentru tine și ceilalți. La polul opus, să trăiești în dezordine, fiind nevoit să cauți mereu ceva, înseamnă să pierzi de fiecare dată câte puțin din energia personală, înseamnă să pierzi timp, câteodată bani și uneori chiar relații. Să găsești repede ce îți trebuie, fiecare lucru să aibă locul lui, te ajută cu siguranță să câștigi timp. Când în casă sau la birou totul este în ordine, trupul nu se mai împiedecă în dezordine, fiecare obiect este găsit cu ușurință, este folosit cu plăcere și mulțumire, iar mintea este senină și eviți astfel o mie de mici motive de stres… și asta toată viața.

“Fiecare lucru la locul lui … si un loc pentru fiecare lucru.” – proverb japonez

  1. Creșterea concentrării: Dezordinea așa cum știm, ne împiedecă să ne concentrăm. Iar rezultatul este că, proiectele nu înaintează fiindcă facem lucrurile pe jumătate și ne enervăm, iar în sinea noastră avem acea senzație neplăcută că stăm pe loc și chiar regresăm. În schimb un mediu ordonat, luminos impecabil, “nepoluat” din punct de vedere vizual (deci și psihic) de obiecte îngrămădite la întâmplare te ajută să te concentrezi, să ai idei clare și structurate. Cu cât mintea este mai calmă, cu atât ne este mai ușor să lucrăm, să ne organizăm. Neliniștea este doar un gând. Emoțiile, anxietățile, sunt toxice și ele se află mai degrabă în mintea noastră decât  în lumea de afară. Ne distrugem mental fizic cu teama, gelozia, nevoia de control, resentimentele pe care le nutrim… Gândurile negative obstrucționează gândirea, împiedecând dragostea și bucuria să se manifeste.

Cum am putea avea o viață senină și fericită dacă ne irosim energia mentală pe griji fără sfărșit? Cu griji sau fără griji viața are loc oricum.

  1. Relații: Dacă vrei să-ți îmbunătățești relația cu cei apropiați, trebuie să știi că, atunci când ești dezordonat și nu trăiești singur, dai dovadă de lipsă de respect față de ei. Aranjându-ți lucrurile te va ajuta nu doar să readuci pacea în căminul vostru, ci și să te respecți pe tine insuți. A face ordine este o formă de exprimare a propriei personalități, un mod de afirmare, un raport special pe care îl are fiecare cu obiectele lui și capacitatea de a se controla. Fiindcă dând dovadă de self-control arăți că ești capabil să-ți asumi fiecare acțiune și să o duci la capăt. De exemplu, să speli vasele după ce ai mâncat, în loc să le lași să se adune 2-3 zile, până ești nevoit să le speli. Deci, înainte de toate, să conștientizezi ce consecințe au acțiunile și gesturile tale. Deci, ordinea ține de cultura fiecăruia, este o chestiune de etică, de disciplină, de autocontrol atât mental cât și fizic, cât și o artă de a-ți pune în practică bunul-simț. Orice pas spre creștere și evoluție în relațiile interumane, înseamnă o renunțare. Dacă vă veți spune: “azi sunt alături de această persoană, totul e minunat, însă ea nu este proprietatea mea, eu nu sunt temnicerul ei, ea este liberă să rămână cu mine sau să plece”, nu numai că vă veți detașa în sensul că vă veți teme mai puțin de idea de pierdere, dar îi veți oferi celuilalt spațiul de care are nevoie – caz în care cu siguranță că vă va rămâne alături. Cu cât ne agățăm mai mult de lucruri sau oameni, cu atât mai puțin ele ne aparțin.

Ca să iubești, trebuie să te maturizezi, trebuie să dai și să primești în egală măsură, trebuie să-i faci loc celuilalt și să nu te lași absorbit de propria persoană, de nevoia de control, de experiențele din trecut sau de dorințele tale.

  1. Auto-terapie: să aranjezi este o metodă bună de a avea grijă de tine. Când ești împăcat cu tine, te simți bine în pielea ta și, prin urmare nu ai probleme psihice. Un apartament ordonat îți aduce liniște în suflet. Așadar, dacă în spațiul tău intim faci puțină ordine, creezi o oază de pace, stabilitate și stare de bine. Aranjarea lucrurilor, ca și curățenia, poate fi un motiv de împlinire și de meditație în timpul căreia te ocupi numai de tine. De altfel, sunt mulți cei care recunosc că aranjarea lucrurilor îi calmează și le diminuează stresul.

“Când privești, trebuie doar să privești; când auzi, doar să auzi; când simți, guști, atingi, nimic altceva decât să simți, să guști, să atingi.” – din învățăturile lui BUDDHA

Deci, ordinea te învață să te asculți, să te cunoști, să-ți percepi altfel simțurile, să înveți să fii atent la senzațiile tale, să duci o viață mai bună. Să ai, să aduni, să hotărăști ce păstrezi sau ce arunci sunt acțiuni care fac parte nu doar din marile teme de dezvoltare personală, ci si din neunumăratele decizii politice mărunte, fiindcă au legătură directă cu societatea de consum și ne îndeamnă să fim mai conștienți de capcanele consumului exagerat.

Ordinea te ajută să consumi mai puțin deoarece te obligă să revezi tot felul de lucruri din jurul tău “ Oare de ce am cumpărat această mirodenie pe care nu am folosit-o niciodată? Ce speram să obțin când am achiziționat în rate această geantă de firmă? Chiar mă simțeam bine în pielea mea când am cumpărat această bluză?” Însă “regretele” și sentimentele de vinovăție nu trebuie să fie negative, rolul lor este să ne transmită mesaje gen: “Ai evoluat; acum știi mai bine ce gusturi ai, crezi mai puțin în aparențe …”. Așadar, doar făcând ordine, pe toate nivelurile din viața ta, ajungi să conștientizezi cum trăiești în realitate. Astfel, înveți să faci diferența între a părea și a te simți bine.

Fie ca în 2017 să redescoperiți bucuriile și binefacerile unei vieți trăite într-o manieră cât mai ordonată, cu mai mult rafinament și libertate de mișcare!